Имам ли право на възстановяване на разходите при операция в чужбина?
преди 3 часаАз съм здравно осигурена в България (уча и работя) и имам Европейска здравноосигурителна карта, издадена от НЗОК. В момента се намирам в Северна Македония и може да се наложи операция на апендицит в частна клиника. Бих искала да попитам дали е възможно възстановяване на разходите и какви документи трябва да предоставя? Антоанета Димитрова, гр. Пазарджик Eвропейската здравноосигурителна карта (ЕЗОК) важи във всички страни членки на Европейския съюз, в страните от Европейското икономическо пространство (Норвегия, Исландия и Лихтенщайн), в Конфедерация Швейцария, в Република Македония и Република Сърбия. Тя се ползва при спешни и неотложни медицински ситуации или при обострени хронични болести, като има за цел покриването на медицинската услуга, при временен престой в тези държави. Дали състоянието е спешно или неотложно необходимо се определя от лекуващия лекар в съответната държава (в случая Северна Македония), който преценява вида, обхвата и обема на необходимите спешни медицински услуги, предоставяни на пациента срещу валидна ЕЗОК. Ако изпълнителят на медицинска помощ и услуги в държавата по престой признае ЕЗОК тогава българският пациент по принцип ще бъде задължен да заплати единствено потребителската такса, която заплащат местните здравноосигурени пациенти. Какво е покритието на ЕЗОК в друга държава, членка на ЕС? В случай че заплатите необходимата медицинска помощ, тогава имате право да подадете заявление в НЗОК и да кандидатствате по процедурата за възстановяване на разходите – срещу представяне на оригиналните финансови и медицински документи от чужбина. Заявлението се адресира до управителя на НЗОК и може да се подаде лично в Централното управление на НЗОК, чрез РЗОК или по пощата. Предвид характера на съдържащата се в заявлението информация, препоръчваме при изпращане по пощата да бъде използвано препоръчано писмо с обратна разписка. Не се приемат заявления, изпратени по електронната поща на НЗОК. Основно изискване за възстановяване на такива разходи е медицинската помощ да е необходима по медицински причини, които са възникнали по време на престоя, както и помощта да е получена по реда на обществената здравна система на съответната държава. За допълнителни разяснения относно условията и реда за възстановяване на разходи за оказана спешна медицинска помощ в друга държава от ЕС, може да изпращате запитвания на следния имейл адрес в НЗОК: fin_assist@nhif.bg. По реда на Европейските регламенти не подлежат на възстановяване (т.е., остават за сметка на пациента) дължимите потребителски такси и доплащания от страна на пациента, които се прилагат на територия на държавата, където е получена помощта. Информация за процедурата, заявлението и необходимите документи, които трябва да се приложат към него, са публикувани на интернет страницата на НЗОК в рубрика „Международна дейност“, подрубрика - „Европейска интеграция“, раздел - „Възстановяване на разходи за оказана медицинска/дентална помощ при временен престой в друга държава“.