Обучителна програма помага на лекари и пациенти
преди 7 часаФондация “Даная”, Агенция “Медицински надзор” и Болница “Майчин дом” поставят началото на дългосрочно партньорство, насочено към развитие на емпатийната и ефективна комуникация между медицински специалисти и пациентите в АГ болници и отделения. Утвърждаване на по-човечен и разбираем модел на общуване в здравеопазването се очаква да бъде постигнато с изпълнението на инициативата. Първото обучение е озаглавено „Комуникация в педиатрията, акушерството и неонатологията: доверие, емпатия и превенция на конфликти“. Обучението обединява три взаимосвързани модула, водени от водещи експерти в областта на медицината, психологията и комуникацията. Един от акцентите е комуникацията в акушерството и неонатологията – трудните разговори, подкрепата на родилката, разчитането на езика на бебето. Друг фокус са човешкото лице на медицината и разликата между институционална и лична комуникация, както и етичното присъствие на медиците в социалните мрежи Според експертите, структурираната комуникация е основа на качествената грижа – ясното и навременно общуване между лекар и пациент влияе върху доверието и хода на лечението. Лекарите от „Майчин дом“ представиха ефективни инструменти за комуникация с пациентите в съвременната специализирана акушеро-гинекологична болница със специално внимание върху нововъведенията, с които се подобрява връзката лекар-пациент и акушерка-пациент. Тук са особено важни практическите подходи за подобряване на взаимодействието между медицинския екип и пациентките, както и върху създаването на доверие като ключов фактор за успешния диагностично-лечебен процес. Д-р Милен Врабевски: Лекувам българите в Албания по призвание Целта на обучителната програма е не просто подобряване на връзката между двете страни, а превръщането й в мост на сътрудничество и взаимно уважение. Обученията са част от стратегията за възстановяване на доверието чрез знание и осъзнаване на човешката страна на медицината. Комуникацията е не само инструмент за превенция на конфликти, а и израз на състрадание, на професионална култура и морална отговорност – към пациента и неговите близки, но и към достойнството на лекаря, категорични са участниците в програмата. „Фондация „Даная“ вече издаде и адаптира за България първото ръководство за комуникация с деца пациенти и техните семейства Книжката излезе от печат през 2024 г. На тази основа от Фондацията доразвиха и обучителна програма за медицински специалисти. Дългосрочното партньорство между Фондация „Даная“, Агенция „Медицински надзор“ и акушеро-гинекологичните болници и отделения поставя акцент върху комуникацията като двустранен процес, който изгражда доверие и устойчиво взаимодействие между пациента и медицинския екип. Тя подпомага не само семействата, но и самите специалисти, като предоставя конкретни инструменти за предотвратяване на комуникационни недоразумения, намаляване на напрежението в критични ситуации и ограничаване на риска от професионално прегаряне. Така комуникацията се утвърждава като основна връзка за по-качествено и хуманно здравеопазване. Това е и една от целите, които Фондация „Даная“ последователно отстоява. В съвременната здравна система комуникацията заема централно място в отношенията между медицинските специалисти и пациентите. Процесът на въвеждане на човечност в грижата и на създаването на нов стандарт – на разбиране, съпричастност и доверие, започва с обучение в „Майчин дом“. Предстои такива квалификационни курсове да бъдат проведени във всички болници, в които има акушеро-гинекологични отделения. Лора ВАЛЕНТИНОВА