Volkswagen е в състояние на финансова кома
преди 3 часаГерманският автомобилен колос Volkswagen Group е изправен пред безпрецедентна финансова пропаст, която не просто забавя новите инвестиции, а направо ги замразява. Бъдещите модели висят във въздуха, а амбициозните планове за разширяване, включително за така необходимия завод в САЩ, сега са забулени в мъгла от несигурност. Като че ли "народната кола" изведнъж остана без гориво и без пътна карта. Надзорният съвет на VW демонстрира притеснителна липса на доверие, като отложи подписването на ключов инвестиционен план за милиарди евро. Този документ е буквално кислородът, от който компанията се нуждае, за да финансира следващото поколение автомобили и да приведе в крак със съвремието огромната си, но застаряваща производствена мрежа. Напрежението е осезаемо. Бордът, който се очакваше да даде „зелена светлина“ още миналата седмица, засега е натиснал спирачките. Източници, запознати с вътрешните неволи, споделят, че плановете, обхващащи близо стотина фабрики по света, са поставени на изчакване. Причината? Катастрофален недостиг на яснота относно финансовата стабилност на компанията. Кризата е дълбока. Според авторитетното издание Bild, одобряването на инвестиционния пакет може да се проточи с месеци заради разклатената финансова позиция на производителя. Без тези капиталовложения, VW не може да реши кои модели да влязат в производство и кои заводи да бъдат модернизирани. Тази парализа няма да засегне само централата във Волфсбург, но ще удари тежко и доставчиците, спирайки проекти за развитие. Колко голяма е дупката в бюджета? Твърди се, че за инвестиционните си планове за 2026 година VW се нуждае от 11 милиарда евро , които просто липсват. Макар че за следващите пет години марката е заделила грандиозните 160 милиарда евро за оперативни разходи и развойна дейност, изглежда, че този бюджет вече е на път да бъде орязан до кокал. Това забавяне е особено лоша новина за премиум подразделението Audi. Със закъснение от години, те все още обмислят възможността за откриване на завод в Съединените щати. В същото време основните им конкуренти, BMW и Mercedes'; return false;">Mercedes-Benz'; return false;">Mercedes-Benz, отдавна имат мащабни производствени центрове отвъд Океана. Този факт частично ги предпазва от пълния ефект на американските мита, докато Audi стои и гледа отстрани. За съжаление, реализирането на такава ключова американска фабрика изисква огромни финансови инжекции, които в момента са недостижим лукс. Говори се, че Надзорният съвет би могъл да свика извънредно заседание още през декември, но само ако финансовите условия се подобрят – което е малко вероятно. Източниците предупреждават, че крайните срокове лесно могат да се изместят далеч в следващата година. Дотогава един от най-големите автомобилни гиганти в света остава в състояние на финансова кома, чакайки собственото си разрешително за живот.