Без странични огледала или как камерите пренаписват аеродинамиката
преди 9 часаДесетилетия наред, страничните огледала бяха неизменна част от всеки автомобил, гарантираща безопасността при смяна на лентата. Днес, в стремежа към нулева аеродинамична съпротива и по-голям пробег, те са на път да се превърнат в музеен експонат. Виртуалните огледала – елегантни камери, предаващи изображението на вътрешни дисплеи – са следващата голяма стъпка в автомобилния дизайн и ефективност. Първоначалната подбуда за премахването на традиционните огледала е аеродинамиката. Огледалата, макар и малки, създават значителна съпротива на въздуха и генерират шум при висока скорост. Замяната им с миниатюрни камерни модули води до намаляване на коефициента на челно съпротивление (Cd). Това директно води до по-нисък разход на гориво при конвенционалните автомобили и осезаемо увеличение на пробега при електромобилите – бонус, който не е за пренебрегване. Audi с e-tron и Lexus с ES са сред пионерите, които вече въведоха тази технология в серийно производство, макар и засега само на определени пазари. Системата работи, като компактни външни камери излъчват кристално чисто изображение върху OLED екрани, разположени във вратите или в основата на А-колоните. Това не само изглежда футуристично, но и решава проблеми с мъртвите зони, които често са ахилесовата пета на конвенционалните огледала. Технологичният напредък на виртуалните огледала надминава очакванията Електрониката позволява автоматична настройка на картината в зависимост от условията на шофиране. Например, при маневриране на заден ход, дисплеят може автоматично да се разшири или да увеличи картината, показвайки по-голям периметър. При слаба светлина или лошо време, камерите са снабдени с функция за нощно виждане и автоматично изчистване на водните капки, предлагайки по-добра видимост от традиционното стъкло. Разбира се, въвеждането на тази революционна характеристика не мина без сблъсък с навиците. Мнозина шофьори инстинктивно търсят познатото място на огледалото, докато погледът им трябва да се пренасочи към вътрешния дисплей. Това изисква период на адаптация, но производителите са убедени, че предимствата в безопасността (особено елиминирането на отблясъците и подобрената видимост в тъмното) надхвърлят първоначалния дискомфорт. В бъдеще интеграцията на виртуалните огледала ще стане още по-дълбока. Очаква се системите да показват интелигентни наслагвания (overlays) върху живото изображение – например прецизни линии, маркиращи траекторията на паркиране, или визуални предупреждения при засичане на автомобил в мъртвата зона. Така автомобилът буквално ще вижда по-добре от човешкото око, осигурявайки по-високо ниво на сигурност и ефективност.