
Check Engine: Какво не ви казва жълтата лампа
преди 8 часа
Дори и най-внимателният шофьор може да бъде изненадан. За разлика от автомобилите от миналия век, които разчитаха на прости индикатори като амперметър, индикатор за налягане на маслото или светлина за прегряване, днешните коли са оборудвани с комплексни електронни системи за управление на двигателя. Тези системи имат възможност за самодиагностика и именно те светват известната жълта лампа Check Engine. Въпреки това, както обяснява експертът Ревинс, не бива да разчитате изцяло на тази пиктограма. Нейният обхват е ограничен, а предупредителният ѝ цвят е жълт, а не забраняващо червен, което вече е първият намек. Грешка има, но лампата мълчи Съвременната система за управление на двигателя „вижда“ дори краткотрайни отклонения от нормалните параметри, но не винаги ги алармира. Ако проблемът е мимолетен и бързо се възстанови, лампата няма да светне. Системата ще запамети грешката, но ще остави шофьора в неведение. Само когато отклонението е значително и продължително, светлината се активира. Често това е свързано и с осезаемо влошаване на работата на двигателя, което няма как да пропуснете: При палене: Трудно стартиране, двигателят загасва веднага. На празен ход: Нестабилни обороти, силни вибрации, прекъсвания. В движение: Загуба на мощност, повишен разход на гориво, прекъсвания, внезапно спиране при намаляване на скоростта. Какво да предприемете? При наличие на който и да е от тези симптоми, задължителна е диагностика. Ако не сте технически грамотни, пътят ви е към сервиза. По-напредналите ентусиасти могат да използват диагностичен адаптер ЕЛМ 327 (ELM 327), който се свързва към леснодостъпния ОБД-II (OBD-II) порт на всеки съвременен автомобил. Чрез приложение на смартфона можете да прочетете грешките, съхранени в паметта. Съвет: Направете екранна снимка на списъка с грешки, след което опитайте да ги нулирате. Ако се появят отново веднага или много бързо, проблемът е сериозен и не търпи отлагане. Сравнително лесни задачи за самостоятелно изпълнение са смяна на свещи, бобини за запалване или някои сензори. Всичко останало, особено течове във всмукателния тракт, изисква намесата на професионалист. Механичните тайни на двигателя Най-големият проблем с „Чек Енджин“ е, че електрониката не е всемогъща. Тя няма да ви предупреди за множество потенциални чисто механични неизправности, които могат да доведат до сериозни аварии: Пред-аварийно състояние на задвижващия ремък (който върти водната помпа, генератора, хидравликата). Пред-аварийно състояние на ангренажния ремък. Скъсването му при повечето двигатели означава скъп ремонт със смяна на клапани. Износване на цилиндро-буталната група и спад на компресията. Наближаваща повреда на лагер и други проблеми, свързани с износването на метални части. Други лампи – потенциален капан Някои червени индикатори, които забраняват продължаването на движението, също могат да бъдат „коварни“. Представете си, че нивото на спирачната течност падне съвсем малко под долната маркировка – светва яркочервената лампа за неизправност на спирачната система. В този момент, ако ви спре служител на пътна полиция, по закон има право да спре колата ви от движение, въпреки че имате резерв и можете да се приберете. Важно: В такива ситуации, ако сте сигурни, че системата работи коректно, може да предприемете крайни мерки, като временно изключване на сензора на резервоара за спирачна течност или рестартиране на двигателя, но това винаги трябва да бъде изключение и да не се превръща в навик. Същото важи и за индикатора за неизправност на волана. При проблем с електрическия сервоусилвател, ако сте грамотни, може да премахнете предпазителя му, което премахва риск от изтегляне на колата, въпреки че управлението става тежко. За да избегнете притесненията от скрити повреди, препоръчваме да посещавате автосервиз за диагностика поне веднъж годишно, а за предпочитане два пъти – преди зимния и летния сезон. Само цялостен преглед може да открие онези проблеми, за които електрониката на колата ви упорито мълчи.