
Ето го! Най-неочакваният бестселър при електромобилите в Европа не е нито Tesla, нито Volkswagen
преди 12 часа
За първи път от години пазарът на електромобили в Европа показа истински признаци на зрялост, а продажбите на коли с ДВГ започнаха да отстъпват. Това обаче не е най-голямата новина. Според последния анализ на PwC, на върха на класацията вече не е американският гигант Tesla, а един нов, чаровен и ретро изглеждащ електрически хечбек от Франция – Renault 5 E-Tech. Това е ясен знак, че европейските производители наваксват, но пътят към пълна доминация все още е осеян с предизвикателства. Европа се електрифицира, Германия поведе колоната Данните са повече от красноречиви: продажбите на електромобили в Европа са надхвърлили един милион за първи път в рамките на шест месеца. Германия се връща на позицията си на най-голям пазар, отчитайки впечатляващ ръст от 35% през първата половина на годината, докато във Великобритания пазарният дял е още по-висок. В същото време, пазарът на автомобили с двигатели с вътрешно горене е в устойчив спад за шесто поредно тримесечие, което ясно показва накъде духа вятърът. Renault 5 E-Tech - Символ на новата ера Победата на Renault 5 E-Tech над Model Y на Tesla и VW ID.3 не е случайна. Тя е доказателство, че потребителите търсят не просто електромобил, а автомобил с характер, история и достъпна цена. Ретро дизайнът на новия Renault 5 E-Tech, съчетан с модерна технология, очевидно резонира силно с европейския вкус. Това е един от малкото случаи, когато европейски модел оглавява класациите, изпреварвайки вездесъщите американски и китайски конкуренти. VW Group остава водеща сила, но не и в детайлите Въпреки успеха на Renault 5, VW Group все още държи короната на най-голям продавач на електромобили в Европа. Шест от десетте най-продавани модела са от марките VW, Skoda или Cupra. Това показва, че макар да нямат един-единствен бестселър, немският концерн разчита на широка гама от модели, които успяват да покрият различни пазарни ниши. Това е стабилна стратегия, но успехът на Renault 5 трябва да послужи като сигнал, че емоционалният фактор и достъпността имат огромна тежест в съзнанието на купувачите. Големият въпрос за германските производители Въпреки добрите резултати в Европа, германските производители продължават да изпитват сериозни трудности на китайския пазар, където продажбите им са спаднали с 32%. Това повдига важен въпрос, който Феликс Кухнерт от PwC задава: трябва ли производителите да съсредоточат всичките си усилия в една-единствена технология, или да продължат да развиват паралелно както електромобили, така и коли с ДВГ? Това е дилема с огромен риск и залог, особено когато се отчитат разходите и зависимостта от азиатските вериги за доставки. САЩ изостават, Китай доминира Докато Европа напредва, САЩ отчитат значително по-слаб растеж от едва 7.3%, а пазарният дял на електромобилите остава скромен – едва седем процента. Това е в ярък контраст с Китай, където електрификацията на пазара е на космически нива. Това е сигнал за тревога, който показва, че липсата на единна политика и намирането на балансирана стратегия може да доведе до изоставане на цели континенти. Успехът на Renault 5 E-Tech в Европа е лъч светлина, но в същото време е и предупреждение. Докато един производител печели битката, по-големите войни на световния пазар все още предстоят.