
Криза: Мерцедес и Ауди губят милиарди
преди ден
Китайските автомобили стават все по-популярни, митата на Тръмп удрят тежко автомобилния бранш, а потребителите искат по-евтини коли. Затова Мерцедес-Бенц и Ауди регистрират рекорден срив в печалбите. Печалбата на Мерцедес-Бенц се е сринала с над две трети от април до юни до 957 милиона евро, обяви германският автомобилен производител. Това е около 69% по-малко от миналата година. През първото полугодие пък спадът е с 55,8% в сравнение с 2024-а. Докато през първите шест месеца на изминалата година концернът е спечелил 6,1 милиарда евро, сега печалбата му е едва 2,7 милиарда. Мита, срив в продажбите и съкращения Като причини за това компанията от Щутгарт посочи митата в САЩ, по-ниските продажби, разходите за преструктуриране и други. Въпреки това, предвид "динамичната бизнес среда", това е солиден финансов резултат, заяви изпълнителният директор на компанията Ола Калениус. От април на вноса на автомобили в САЩ - например за луксозната S-класа на Мерцедес-Бенц - се налага мито от 27,5 процента, след като преди това то беше 2,5 процента. Според анализаторите компанията не е прехвърлила увеличението върху цените за клиентите, което е доведело и намаляване на печалбата. Рентабилността на основния бизнес сегмент - леките автомобили - се е понижила наполовина до 5,1 процента. Конкуренцията на Китай оказва сериозно влияние Освен митата германският автомобилен производител е пострадал и от по-ниските продажби и от разходите за постигане на по-висока ефективност, обясняват от "Мерцедес-Бенц". От април до юни от марката са продадени близо 454 000 автомобила, което е с 9% по-малко. Най-силен е спадът на ключовия китайски пазар - с 19%. Там се води ожесточена борба в сегмента на електромобилите, където германците все още изостават при по-изгодните модели. Луксозните стоки от всякакъв вид почти не намират купувачи заради икономическата стагнация, пише АРД. Освен това и в Европа китайските електромобили стават все по-популярни. Въпреки споразумението за митата, постигнато между Вашингтон и Брюксел, се очаква продажбите и оборотът през 2025 година да се запазят значително по-ниски от предходната. През първото полугодие оборотът е спаднал с 8,6 процента от 72,6 милиарда евро до около 66,4 милиарда евро. През 2024 година оборотът на компанията също се сви с 4,5% на годишна база. Затова ръководството на "Мерцеденц-Бенц" реши да започне мащабно преструктуриране с цел икономии. До 2027 г. се очаква да бъдат спестени пет милиарда евро годишно, включително чрез съкращаване на хиляди работни места. Срив в печалбата и на Ауди Ауди също преструктурира производството си, за да съкрати разходи и работни места. Това една от причините, редом до митата и конкуренцията в Китай, компанията също да обяви спад в първата половина годината. И то за трети пореден път. Печалбата на автомобилния производител, който е част от Фолксваген Груп, през първите шест месеца на 2025-а е била 1,3 милиарда евро. Това е спад от 37,5 процента.