
Автономните функции стават все по-желани сред купувачите на нови автомобили
преди 14 часа
В автомобилния сектор настъпва коренна промяна, предизвикана от променящите се желания на потребителите. Отопляемите седалки или висококачествените аудио системи – функцията, която сега е начело в списъка с желания на американските купувачи на автомобили, е пряко свързана с основния акт на шофиране. Неотдавнашно проучване разкрива, че системите за шофиране по магистрали без използване на ръце са излезли на преден план сред желаните функционалности, което е знак за значителна промяна в доверието и приоритетите на потребителите. AutoPacific, известна компания за пазарни проучвания, провежда анкети сред лица, които планират да закупят нов автомобил в рамките на следващите три години. Последните им констатации са впечатляващи: 43% от тези потенциални купувачи изразяват силно предпочитание към автомобил, оборудван със система за шофиране без ръце и с поглед към пътя. Тази цифра представлява приблизително удвояване в сравнение с миналогодишното проучване, в което на първо място беше сравнително по-простата технология – безжичната зарядна станция за телефони. Много е важно да се направи разграничение между тази технология и напълно „автономните“ автомобили. Системи като Super Cruise на General Motors и BlueCruise на Ford са пример за тези „hands-off“ възможности, които често се срещат в най-новото поколение електрически автомобили. Тези усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS) работят на предварително картографирани и одобрени магистрали, като умело управляват скоростта и кормилното управление на автомобила, за да поддържат центриране в лентата и безопасно разстояние от другите участници в движението. Ключов фактор, който подхранва този новооткрит ентусиазъм, е по-голямата популярност. С навлизането в обращение на все повече автомобили, оборудвани с тези усъвършенствани системи, потребителите или изпитват технологията от първа ръка, или чуват положителни отзиви от своите социални кръгове. General Motors наскоро подчерта, че над 500 000 от неговите автомобили вече са оборудвани с Super Cruise. Проучването на AutoPacific показва пряка връзка между прекия опит с тези системи и повишаването на комфорта и увереността на водачите. Проучването отбелязва и леко понижение на средната възраст на участниците в анкетата тази година, която сега е 39 години, което отразява по-технически грамотната демографска група купувачи, все по-отворена към отказ от частичен контрол. Желанието за още по-комплексна автоматизация също нараства. Проучването на AutoPacific установи, че забележителните 48% от купувачите вече желаят автомобил, способен на напълно автономно шофиране, което им позволява да се занимават с други дейности или просто да се отпуснат. Това представлява значително увеличение с 10 процентни пункта спрямо предходната година. Други ADAS функции, като автоматично аварийно спиране при движение назад, също отбелязват значително увеличение на търсенето. Въпреки това, всеки, който си представя, че ще може да си почива или да чете по време на ежедневното си пътуване до работа, ще трябва да укроти очакванията си. Настоящата реалност на наличната технология все още не е напълно в крак с желанията на потребителите. Към момента няма автомобил на пазара, който да може да се движи надеждно и безопасно навсякъде без човешки надзор. Критичната разлика е в аспекта „надеждно и безопасно“. Най-близката до истинското „безпогледно“ управление система на пазара е Drive Pilot на Mercedes'; return false;">Mercedes-Benz'; return false;">Mercedes-Benz, която представлява стъпка напред в сравнение със системи като Super Cruise. Въпреки това, нейният оперативен обхват остава изключително ограничен: тя функционира само при ниски скорости в натоварено движение, при ясни метеорологични условия и изключително на специално определени магистрали в Калифорния и Невада. За по-голямата част от шофьорите шофирането все още изисква човешка намеса.