
Как постепенно китайските автомобилни производители завладяват Европа
преди 9 часа
Европа отбелязва спад в регистрациите на нови автомобили. През юни 2025 година този показател е намалял с 4,4% спрямо същия месец на предходната година. За първата половина на годината регистрациите са спаднали с 0,3%. На този фон се наблюдава значително увеличение в регистрациите на китайски автомобили. Те вече изпреварват продажбите на някои традиционни западни марки и влизат в петте най-популярни производители в Европа. Общо китайските автомобилни производители са продали 347 100 автомобила през първата половина на 2025 година, което е ръст от 91% спрямо миналата година. В резултат на това те вече са завладели 5,1% от европейския пазар. Тази цифра е само с 0,1 процентни пункта по-малко от Mercedes'; return false;">Mercedes (5,2%), но значително повече от Ford (3,8%). BYD се утвърди като лидер сред китайските марки. Компанията увеличи продажбите си на електрически превозни средства със 133% през юни и със 143% през първите шест месеца на годината. BYD продаде 41 300 електрически автомобила, заемайки 12-о място сред марките електрически превозни средства по брой регистрации. За сравнение: Cupra е продала 37 400 електрически превозни средства, а Ford – 35 200. Пробивът на китайските компании не се дължи само на електрическите автомобили. Plug-in хибридите – особено моделите на BYD, Jaecoo и Omoda – също се оказаха изключително популярни. Например, през юни BYD Seal U се класира на първо място сред Plug-in хибридите заедно с Volkswagen Tiguan, превръщайки се в най-популярния Plug-in хибрид в Европа. Сред европейските производители не всички успяха да запазят позициите си. Докато VW Group (+3%), Renault (+6%), BMW (+4%) и дори Ford (+6%) показаха ръст, Tesla загуби 33% от продажбите си, а Stellantis – 9%. Най-драматичният спад се наблюдава при Tesla Model Y, който доскоро беше най-продаваният електрически автомобил в Европа. През първата половина на годината продажбите му спаднаха с 33% до 68 800 автомобила и дори не влезе в челната десетка. Dacia Sandero остава най-популярният автомобил в Европа, въпреки че продажбите му са спаднали с 11% до 128 800 бройки, но трябва да се има предвид, че моделът е в края на жизнения си цикъл. Renault Clio е на второ място със 7% увеличение до 122 500 регистрации. Peugeot 208 заема трето място, следван от VW T-Roc, Golf и Tiguan. Междувременно, общият пазар на електрически превозни средства нарасна с 25% и за първи път в историята надхвърли 1 милион регистрации за шест месеца, достигайки 1,2 милиона автомобила от януари до юни. Анализаторите отбелязват това като важен момент за автомобилната индустрия.