
Една от най-известните ракети в света! Защо Tomahawk не могат да бъдат изстреляни от самолет
преди 8 часа
Американската ракета Tomahawk може да бъде изстреляна от суша, вода и дори от подводници, но не и от въздуха, въпреки че AGM-109, която може да бъде изстреляна от въздуха, е била в процес на разработка, но така и не е била пусната в производство, пише Defense Express, цитиран от Фокус. Tomahawk е една от най-известните ракети в света, но засега разговорите за дори теоретичната възможност Украйна да я получи изглеждат илюзорни. И въпросът дори не е в това, че отбранителните сили не разполагат с носители за тях, а единствено в политическата воля, която Вашингтон засега няма намерение да демонстрира. Но ако се запитаме как изобщо могат да бъдат пуснати на вода, има само три оперативни варианта. Първият е надводен кораб с универсална вертикална пускова установка Мк 41. Вторият е зенитно-ракетната система Typhon, която Германия иска да закупи. Или нейният компонент - пусковата установка Mk 70. Третият е подводници, които могат да изстрелват специална версия на UGM-109 Tomahawk през торпедните тръби, но тя вече не се произвежда. Или от вертикални клетки Mk45, както на подводниците от класовете "Вирджиния" и "Лос Анджелис" от вариант "Полет II". И, колкото и да е странно, самолетите не са носители на крилати ракети Tomahawk в нито една от версиите си. Те не се носят и от нито един тактически самолет или стратегически бомбардировач. Дори не и от В-52, който, изглежда, е в състояние да носи всичко. Дори B-52, който изглежда може да носи всичко. Причината за това е много проста. През 1972 г., в резултат на ожесточени кабинетни битки, е договорено разработването на нов тип оръжие - крилата ракета, бъдещата "“Tomahawk", инициирана от Военноморските сили на САЩ. Борбата под прикритие в Пентагона оказва значително влияние върху скоростта на разработката, която в крайна сметка кулминира в началото на масовото производство през 1983 г. Но за Военноморските сили на САЩ. Американските военновъздушни сили получиха AGM-86 ALCM, който се разработваше от 1974 г., една година по-рано. Тя е била предназначена за B-52. А нейният наследник е крилата ракета от ново поколение - AGM-129, използваща технологията "стелт“, която по-късно е унищожена по силата на споразумение с руския президент Владимир Путин. Но все още имаше шанс за въздушен Tomahawk. Съществуваше проект MRASM за създаване на AGM-109 Tomahawk. В крайна сметка това щеше да позволи значителна унификация дори във военноморските сили на САЩ. В същото време се обмисляше възможността A-6E да бъде използван като негов носител. Въпреки това теглото и размерите на ракетата вече надхвърлят допустимите отклонения от теглото на самолета при кацане и наличните оръжейни асансьори на самолетоносачите. Поради това дори по-малка и по-къса версия на ракетата не влезе в производство. Изстрелваната от въздуха AGM-109 Tomahawk също не предизвика ентусиазъм сред военновъздушните сили. Въпреки че версията AGM-109H се предлагаше с 28 подбоеви снаряда BLU-106/B BKEP за унищожаване на писти. През 1982 г. от този проект се оттеглят първо ВМС, а през 1984 г. - ВВС на САЩ, с което историята на проекта MRASM приключва. Но Tomahawk стига до ВВС. Но не на самолети, а за наземни пускови установки във версията BGM-109G Gryphon. Тази версия на ракетата имаше само термоядрен дизайн със заряд W80 с мощност до 150 кт. Това оръжие се разглеждаше като допълнение към балистичните Pershing II, с които разполагаше армията. Причината, поради която то се озова във военновъздушните сили, може да се обясни с желанието на Пентагона да разпредели равномерно своята ядрена триада или просто с факта, че обсегът на действие на "ядрения“ Tomahawk от 2500 км вече е за стратегически задачи. Те започват да се разполагат през 1983 г., но съвсем скоро, през 1987 г., САЩ и СССР подписват Договора за ликвидиране на ракетите с малък обсег на действие (INF), който предвижда премахването им.