
Крупен инвеститор в сегмента на търговските паркове се насочи към Варна
преди 10 часа
Търговски парк или търговски център? Допреди началото на пандемията, предизвикана от коронавируса, акцентът определено беше върху моловете . Инвестицията се считаше за печеливша, тъй като подобни центрове се изграждат в рамките на града , където има лесен достъп не само с автомобил, но и с градски транспорт. Наемодателите успяха да привлекат известните модни марки от главните търговски улици на София и по-големите градове, а последните видяха отлична възможност в това да имат магазин в мола и клиентите сами да идват при тях. След пандемията обаче пазарът буквално се обърна по начин, по който инвестицията в търговски парк се оказа далеч по-изгодна от тази в търговски център . Причината до голяма степен се дължи на два фактора – развитие на онлайн търговията и желанието да се съчетае пазаруването с една кратка разходка в околностите или извън големия град. За инвеститорите вложението в търговски парк спрямо търговски център е в пъти по-оптимално – налице са по-ниски разходи за строеж, а ефективността е далеч по-висока спрямо тази в мол . Единственото условие е да се намери достатъчно голям парцел, а изборът на такъв извън централните градски части и отвъд Околовръстното на големите градове, е достатъчно задоволителен за нуждите на крупните предприемачи. Сред основните предимства на търговските паркове, изградени предимно като открити структури с отделни входове за всеки обект, е че не изискват скъпоструваща климатизация, сложна логистика или поддръжка на общи пространства . Това води до по-ниски оперативни разходи и по-бърза възвръщаемост на инвестицията, особено в сравнение със закритите търговски центрове, където разходите за енергия и управление са значително перо. Подобен формат е изгоден и за самите клиенти, които вече търсят бързо и удобно пазаруване, без излишно време за обиколки по етажи и витрини . Този модел поведение, засилен особено след пандемията, се вписва идеално в концепцията на търговския парк. Не на последно място търговките паркове предлагат лесен достъп с автомобил . Безплатният паркинг, възможността за "бързо пазаруване" и липсата на струпване на много хора на едно място, правят тези обекти по-подходящи за модерния потребител, който цени времето и удобството повече от емоционалното преживяване на шопинга. 2023-та беше годината на търговските паркове. Тогава в България бяха открити цели 11 с внушителните 501 500 кв.м. Динамиката продължи и през 2024 г. с 4 броя нооткрити паркове. По всичко личи, че през 2025 г. ще продължи динамиката от предходните 2 години. Доказателство за това е, че един инвеститор – Park Lane Developments и Mitiska REIM вече строят три търговски парка – два са в София и един във Варна. Този в Морската столица е първият парк на компанията извън столицата. Избран е парцел в бързоразвиващ се жилищен квартал, между два гъстонаселени района – „Кайсиева Градина“ и „Владислав Варненчик“. В района живеят над 150 000 души на разстояние 10 минути с кола от търговския парк. Estrea Park ще е с разгъната застроена площ на търговските обекти над 10 000 кв.м. и над 230 паркоместа. Паркът ще предлага на своите посетители магазини в различни категории – мода, стоки за дома, дрогерия, зоомагазин, оптика, аптека, заведение за хранене и фитнес център . Подобно на всички търговски паркове и този ще има основен наемател – голяма хранителна верига. Обектът ще е с РЗП 2300 кв.м. „С Estrea Park Варна поставяме началото на нашето разширяване извън столицата. Вярваме, че с подкрепата на Mitiska REIM и EBRD ще създадем модерно, удобно и устойчиво място за пазаруване в един от най-динамичните градове в страната“, сподели Таня Косева-Бошова, управляващ партньор в Park Lane Developments. Подобна на обектите в столицата и този във Варна ще бъде сертифициран по стандарта BREEAM. Опазването на околната среда е приоритет за инвеститора. Паркоместата ще бъдат озеленени, предвижда се висока дървесна растителност в обособени зони, зарядни станции за електромобили и сектори за велосипеди. Park Lane Developments и Mitiska REIM определено ще работят в сегмента търговски паркове през идните години. Плановете са да открият поне 10 такива на територията на България под марката Estrea Park . Проектите им се основават на концепцията за удобно пазаруване в гъсто населени градски райони с лесен достъп, голям безплатен паркинг, разнообразни търговци, предлагащи широк спектър от продукти и услуги, като ключов наемател е голяма верига за хранителни стоки. Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК