
Испанците се отказват от морето заради туристическия бум и високите цени
преди 5 часа
Все повече испанци се отказват от традиционните си летни почивки по морето, тъй като чуждестранните туристи изтласкват местните заради невиждан ръст в цените на хотелите и ваканционните имоти. Това показват нови данни на изследователската компания inAtlas, цитирани от Ройтерс, предава News.bg. Според все още непубликувани официални статистики, през 2023 г. с 800 000 по-малко испанци са почивали в 25-те най-популярни крайбрежни дестинации в страната, докато броят на чужденците се е увеличил с 1,94 милиона. Очаква се тенденцията да се засили, тъй като Испания, втората най-посещавана страна в света след Франция, се готви да приеме рекордните 100 милиона чуждестранни туристи през 2025 г. „Цените са станали абсурдни. Цялото испанско крайбрежие е много скъпо“, казва 26-годишната Уенди Давила, която е отменила скъпата си ваканция в Кадис и е избрала по-достъпния вътрешен град Бургос. По данни на компанията Mabrian, хотелските цени в Испания са скочили с 23% през последните три години, достигайки средно 136 евро на нощ. Междувременно, анализ на Tecnitasa сочи, че наемите на ваканционни имоти на брега са се увеличили с над 20% само от средата на 2023 г., като повечето резервации се правят още в началото на годината. „Все по-трудно е за испанците да си позволят ваканция на плажа“, коментира президентът на Tecnitasa, Хосе Мария Басанес. Според данни на inAtlas, чуждестранните туристи прекарват средно по осем нощувки в морските курорти и харчат значително повече, докато местните си позволяват едва четири нощувки и харчат една четвърт от средствата на чужденците. Въпреки бума в международния туризъм, някои курорти отчитат спад в вътрешните продажби. През 2024 г. испанците са направили почти 400 000 по-малко пътувания до големите градове в сравнение с предходната година, докато броят на чуждестранните посещения е нараснал с почти 3 милиона. В отговор на тази тенденция, испанското социалистическо правителство вече предприе действия. През юни министърът на туризма Жорди Ереу обяви кампания за пренасочване на международния интерес към по-слабо познати вътрешни дестинации. „Ако искаме да останем лидери в международния туризъм, трябва да децентрализираме дестинациите си“, заяви той.