
Новата Мazda CX-5 дебютира без дизелов двигател, с по-големи размери и нов хибрид
преди 12 часа
Mazda представи третото поколение на CX-5. Въпреки че традиционно се определя като „компактен“ SUV, новото поколение анонсира промяна, като размерът му е увеличен, за да се приведе в съответствие със съвременните конкуренти. Значителна промяна в тази версия е преустановяването на опцията за дизелов двигател. Производството на този обновен модел е планирано да започне през октомври, а пускането му на пазара е насрочено за декември 2025 година. Очаква се базовата цена на автомобила да бъде около 35 000 евро. Новата версия се разпознава веднага, като запазва приемствеността с предишното поколение, което е на пазара от 2017 година. Като цяло, външният вид на CX-5 остава непроменен, но включва много нови елементи. В предната част капакът е с 5 см по-висок, което допринася за защитата на пешеходците. По-широката радиаторна решетка, обрамчена от сив пластмасов елемент, се интегрира с тънки LED фарове. В зависимост от избраната спецификация, автомобилът ще бъде оборудван с 17- или 19-цолови джанти. В задната част дизайнът на новия CX-5 прилича на този на CX-60 и CX-80, като се отличава с хоризонтални светлини, които се свързват в центъра, където е поставен надписът „Mazda“. Най-съществените промени в това ново поколение се наблюдават в размерите му. С дължина 4,69 метра (увеличение с 11,5 см спрямо предишния модел), ширина 1,86 метра (увеличение с 1,5 см) и височина 1,70 метра (увеличение с 3 см), новият CX-5 се доближава до пропорциите на CX-60. Това увеличение на размерите е от полза предимно за багажното отделение и, по-специално, за междуосието, което се удължава до 2,82 метра (увеличение с 11,5 см). Mazda заявява, че това увеличение има няколко предимства: пътниците на задните седалки получават 58 мм повече пространство за краката и 29 мм повече пространство за главата. Освен това по-широките отвори на задните врати улесняват влизането и излизането, както и по-лесното закрепване на детски седалки. Капацитетът на багажника е увеличен до 583 литра (увеличение с 61 литра), а максималният обем на багажното пространство при сгънати задни седалки достига 2019 литра (увеличение с 381 литра). По отношение на интериора, Mazda посочва, че дизайнът му е вдъхновен от японския принцип „Ma“, който набляга на пространството, баланса и хармонията. Таблото за управление има висококачествен вид, с минимален брой физически бутони. Отличителна черта е воланът, който сега носи надписа „Mazda“ вместо традиционното лого. Контролите на централната конзола също са значително по-малко; например, бутоните за режимите на шофиране са интегрирани в спиците на волана, за да направят активирането на профилите по-интуитивно. Кокпитът е с повишена цифровизация, с 10,25-инчов дисплей пред водача и 15,6-инчов дисплей за инфоразвлечения (12,9 инча в по-базовите версии). Последният интегрира приложения на Google като Maps, изкуствен интелект Google Gemini и 360-градусова камера. При първоначалното си пускане на пазара новият CX-5 ще се предлага изключително като мек хибрид. Този двигател е с 2,5-литров четирицилиндров атмосферен двигател, който развива 141 к.с. и 238 Nm въртящ момент, позволяващ ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,5 секунди. Този двигател e-Skyactiv G 140 е известен от Mazda 3 и CX-30. В CX-5 той е съчетан с новокалибрирана шестстепенна автоматична трансмисия, проектирана за по-плавна работа. Освен това двигателят може да деактивира два от четирите си цилиндъра при нормални скорости, за да подобри горивната ефективност. Пълна хибридна бензинова версия, базирана на новия двигател Skyactiv Z, е планирана за 2027 година. Въпреки това, 2,2-литровият дизелов двигател (с мощност 150 к.с. или 184 к.с.) се преустановява и няма да има наследник. 3,3-литровият редови шестцилиндров двигател, монтиран в CX-60, също няма да се предлага в CX-5. Освен задвижващия механизъм, Mazda е внесла значителни промени и в шасито. Производителят заявява, че е направено по-меко настройване на окачването, с цел да се осигури по-добро движение както на предния, така и на задния мост. Подробни цени за новата Mazda CX-5 ще бъдат обявени по-късно, а предпродажбата ще започне през октомври 2025 година. Новата CX-5 се очаква да пристигне в шоурумите през декември.