
Електромобилите в България: разрушават ли пътищата и трябва ли собствениците им да плащат за това?
преди 9 часа
Според актуални данни, общият брой регистрирани леки автомобили от всички видове в България към юли 2025 година е около 3.5 милиона. В същото време общият брой регистрирани леки електрически автомобили е достигнал приблизително 15 хиляди бройки. Това означава, че делът на електрическите автомобили е едва 0.4% от общия автомобилен парк в страната. Този процент е далеч от нивата на страни като Норвегия или Швеция, където делът на електрическите превозни средства достига над 20% и където постепенно започва да се обмисля намаляване на държавните стимули. За да започнем да дискутираме намаляване на помощите за електрически превозни средства в България, първо трябва да има такива и второ техният брой трябва да се увеличи поне десет пъти. В същото време, дори и този сравнително малък брой електрически превозни средства вече допринася за намаляване на потреблението на гориво в страната. По приблизителни оценки, през първото тримесечие на 2025 година те са предотвратили изразходването на гориво за почти 150 милиона лева. Значителна част от тази сума иначе би млезла в държавния бюджет под формата на акцизи за горивата. В този аспект на мисли често се чуват твърдения, че електрическите автомобили не покриват разходите за поддръжка на пътищата, но този аргумент е напълно основателен. Първо, толкова малък брой електрически превозни средства има пренебрежимо малко влияние върху състоянието на пътната инфраструктура – въздействието им е по-малко дори от сезонните колебания в общия брой автомобили по пътищата. Дори обикновено увеличение на цените на горивата на бензиностанциите може да намали броя на автомобилите по пътищата с 5-7%. Второ, акцизът, който е включен в цената на горивото и се плаща от всички собственици на автомобили с двигатели с вътрешно горене, по същество представлява екологичен данък за замърсяването на околната среда, причинено от изгарянето на изкопаеми горива. Въпреки това, съществува аргумент, че по-голямото тегло на електрическите автомобили спрямо техните бензинови или дизелови еквиваленти би могло да окаже по-голям натиск върху пътната настилка с течение на времето. Батериите, които захранват електромобилите, добавят значителна маса, което потенциално увеличава износването на асфалта и мостовите конструкции, особено при интензивен трафик или на места с вече компрометирана инфраструктура. Това повдига въпроси относно бъдещото финансиране на пътната поддръжка, тъй като приходите от акцизи върху горивата, които традиционно се използват за тази цел, ще намаляват с увеличаването на броя на електрическите превозни средства. Ето защо, на много места се обсъждат алтернативни модели за таксуване на електрическите автомобили, като например такси на база изминат пробег или специални годишни данъци, за да се гарантира устойчивото финансиране на пътната мрежа. Естествено, у нас такива обсъждания липсват. Политиците ни имат далеч по-важни задачи. Но остава въпросът: разрушават ли електромобилите у нас пътищата и трябва ли собствениците им да плащат за това? Споделете мнеието си в коментарите под статията.