
Tesla се отказва от китайските батерии
преди 9 часа
Tesla е напът да завърши своя първи завод за производство на LFP (литиево-железен фосфат) батерии в САЩ. Новата фабрика, разположена в Спаркс, Невада, е част от мащабното разширяване на комплекса Gigafactory Nevada. Този ход е от ключово стратегическо значение както за компанията, така и за американския енергиен и автомобилен пазар. Досега Tesla разчиташе изцяло на вносни LFP батерии от Китай, които използваше основно в своите индустриални системи за съхранение на енергия Megapack. Новото производство в САЩ ще позволи на компанията значително да намали зависимостта си от чуждестранни вериги за доставки, да избегне геополитически рискове и да направи тези батерии по-достъпни. Това ще е от полза както за стационарните системи за съхранение на енергия, така и потенциално за масовите електрически превозни средства на Tesla. Строежът на фабриката беше пазен в тайна. В началото на реализацията си проектът не беше публично обявен, но сега стана ясно, че е едно от ключовите съоръжения в разширяването на инфраструктурата на Gigafactory в Невада. Целта е да се осигурят батерийни клетки, които отговарят на всички американски технически и екологични стандарти. Ключови предимства на новото производство Едно от най-големите предимства е, че според патентите на компанията, собствените LFP клетки на Tesla може да са дори по-евтини от тези, които в момента се внасят от Китай. Тази ценова ефективност е от решаващо значение за постигането на конкурентоспособност на пазара на достъпни електромобили. Освен това, американският произход на батериите ще позволи на продуктите на Tesla да се възползват от федералния данъчен кредит на САЩ за електрически превозни средства. Поради факта, че вносните батерии не отговаряха на тези критерии, Tesla беше принудена да спре да продава модели с LFP клетки на вътрешния пазар на САЩ през последните години. След пускането в експлоатация на завода в Невада, се очаква Tesla да може да възобнови продажбите на електромобили с LFP батерии на американския пазар. Те ще се използват и в голям мащаб в енергийните ѝ системи за търговския и общинския сектор, където LFP технологията е особено привлекателна заради дългия си експлоатационен живот, термичната си стабилност и по-ниската си цена в сравнение с никел-кобалт-мангановите клетки. Заслужава си да се отбележи, че до 2024 г. Tesla е инвестирала около $10 милиарда в развитието на производствени мощности в САЩ. Завършването на завода за LFP батерии е важен етап от тази стратегия, осигурявайки на компанията по-голяма независимост и гъвкавост в производствения процес, особено в условията на засилваща се глобална конкуренция в областта на батерийните технологии.