
Българска изложба в Рим, открита от Мариан Бачев, разбуни духовете с кич и безвкусица
преди 6 часа
Българска, и то православна, изложба със съмнителна художествена стойност предизвика бурни реакции в обществото и социалните мрежи, след като лично министърът на културата Мариан Бачев я откри тържествено преди ден в базиликата "Сан Клементе" в Рим, съобщава в. Сега. "През 2025 г. – Света юбилейна година за Ватикана, изложбата "Прегръдката на мира"“ получава благословията на Викарията на Рим и е експонирана в базиликата "Сан Клементе" – най-святото за всеки българин място в Рим. В своето приветствие по време на официалната церемония министър Бачев подчерта, че това събитие е не само художествен триумф, но и духовен жест – рядко и високо признание за съвременното българско изкуство ", гласи съобщение на културното ни министерство за откриването ѝ. Любопитен елемент от публикацията е, че нито една от картините не е снимана и добавена към снимките на министъра. В него са участвали отец Пол Лаулор – предстоятел на базиликата "Сан Клементе", посланикът ни във Ватикана Костадин Коджабашев, монсеньор Андреа Палмиери – подсекретар на ватиканското ведомство за християнско единство, временно управляващата посолството на България в Италианската република Ермелина Пейчева и директорът на Българския културен институт в Рим Илия Лозанов. Това е първият случай, когато български (и не само български, според думите на самата авторка) творец открива изложба в базиликата, където се пазят мощите на Св. Константин Кирил Философ . И изглежда, че тя е случаен творец. Милена Велчева е излагала картини в самостоятелна експозиция в Бачковския манастир, а преди това и в храма "Христос Спасител" в Москва. Рисува основно по православна тематика. Носителка е на наградата "Златен Витяз" на учредения от Кремъл Славянски форум на изкуствата. Освен това е съпруга на писателя и режисьор Иля Велчев и снаха на покойния член на Политбюро Борис Велчев, допълва още изданието. В каталог за изложбата в Рим, отпечатан луксозно от издателство "Труд", картините на Велчева са представени така: "Творбите ѝ са апотеоз на красотата във всичките ѝ измерения . Постига усещане за съвършенство по пътя на светлината, овладяване на пространството, пластиката на формата, хармонията на цветовете, боравейки със завидна, бих казала, виртуозна лекота с една от най-сложните техники. В творбите си тя се издига над реалното, търси чистотата и неуловимата понякога красота на духовните ценности. След първоначалното дълбоко емоционално преживяване картините ѝ носят душевен мир. Навсякъде се усеща нейната нежност, деликатност, нейната душевност..." Гръмкото описание на творчеството на авторката обаче далеч не съответства на отзивите, които избухнаха като горски пожар в социалните мрежи след публикуването на част от картините от изложбата. Изкуствоведи, художници, а и просто ценители на изкуството не си спестиха критиките и недоумението към творбите, които сега отразяват модерното българско изкуство в Рим. Как точно и защо българското министерство на културата е решило да застане зад въпросната изложба не е съвсем ясно. Вижте някои от оценките на картините, които витаят в социалната мрежа: