
Подробно за Mercedes-AMG GT XX: 1360 к.с. и зареждане за пет минути
преди 4 часа
На хоризонта се очертава нова ера в областта на високопроизводителните електрически автомобили с представянето на Mercedes'; return false;">Mercedes-AMG GT XX. Този концептуален автомобил служи като конкретна декларация за намеренията за това какво може да бъде истински електрически суперавтомобил. Визуално GT XX дава предимство на функционалността пред чистата стилистична пищност. Изключително ниският и стегнат профил, с височина само 1,31 метра, е пряк резултат от преследването на аеродинамична ефективност. На живо той напомня целенасочените линии на прототип, проектиран за рекорди за скорост, с активен заден спойлер, който се разгръща, за да осигури спиране при висока скорост. Това аеродинамично майсторство се простира и до 21-цоловитеколела, които интегрират активни подвижни лопатки, които се отварят за охлаждане на спирачките и се затварят за подобряване на въздушния поток, допринасяйки за забележителен коефициент на съпротивление от само 0,198 – рекорд за автомобили, предназначени за производство. С дължина 5,2 метра, Project XX притежава визуално удължена стойка. Традиционното задно стъкло липсва, заменено от камера, а обичайните изпускателни отвори са символично представени от шест отличителни кръгли LED задни светлини (по три от всяка страна). Интегриран LED панел между тях позволява персонализирани дисплеи, включително логото на AMG. Интересно е, че емблематичната звезда на Benz'; return false;">Mercedes-Benz отпред е дискретен, неосветен елемент, умишлено скрит в решетката, което контрастира рязко с безбройните осветени и комуникативни елементи по останалата част от автомобила. Истинските революционни аспекти на Mercedes-AMG GT XX се крият под повърхността му, по-специално в иновативната му задвижваща система. Този автомобил използва три авангардни електрически аксиални мотора, технология, която дебютира в електромобил за пътно движение от този мащаб. Два от тези мотора са интегрирани един до друг на един заден мост в компактна „сандвич“ конфигурация, докато третият задвижва предния мост. Заедно те развиват внушителните 1360 конски сили, които се предават чрез напълно променлива система за задвижване на всички колела, управлявана от AMG Performance 4MATIC+. Този дизайн дава значително по-компактно и ефективно решение с удивителна плътност на мощността: инженерите на AMG съобщават за три пъти по-голяма мощност при същия обем, двойно по-голям въртящ момент и приблизително две трети по-малко тегло в сравнение с еквивалентен радиален мотор. Тази усъвършенствана архитектура е разработена в сътрудничество с YASA, дъщерно дружество на Mercedes и ключов доставчик на електродвигатели за Formula 1. Досега аксиалните двигатели се използваха предимно в миниатюрни версии или в хибридни хиперколи с ултрависока производителност, което прави планираното им интегриране в изцяло електрически производствен модел значителна новост в индустрията. GT XX не е проектиран само за бързо ускорение; той е конструиран за повторяема, устойчива производителност, дори и при най-взискателните условия на пистата. Това бележи дълбока промяна в подхода към високопроизводителните електромобили, като се преминава от моментален въртящ момент към фокус върху постоянна мощност за продължителни периоди. Едно от постоянните предизвикателства за електрическите автомобили с висока производителност е управлението на топлината на батерията при натоварване, което може да влоши производителността и да удължи времето за зареждане. GT XX се справя директно с този проблем, като използва специално създаден акумулаторен пакет, проектиран за обиколки на писта. Макар точният му капацитет в kWh да остава неизвестен, батерията използва цилиндрични клетки, които се охлаждат индивидуално с диелектрична течност – усъвършенствано решение за управление на топлината, което преди беше запазено за най-модерните приложения в моторните спортове. Тези клетки са поместени в лека алуминиева обвивка (вместо стоманена), за да се оптимизират както теглото, така и разсейването на топлината. Самата химична съставка на батерията е NCMA (никел, кобалт, манган, алуминий) със силициев анод, комбинация, избрана за повишаване на енергийната плътност и значително подобряване на фазите на зареждане и разреждане. Резултатът, според Mercedes, е впечатляваща равна крива на зареждане до 80%, което позволява на батерията да поддържа постоянно високи скорости на зареждане дори при интензивна употреба. При идеални условия се очаква GT XX да достигне приблизително 400 километра пробег само за пет минути – цифри, които изглеждат почти невероятни. Интериорът на Project XX се отличава значително от все по-разпространената тенденция към дигитализация. Воланът прилича на кормило на самолет, а изваяната форма на таблото наподобява решетката на Panamericana. Но това, което наистина прави впечатление, е обратната връзка на материалите. Всяка повърхност е автентична и солидна: истинският обработен алуминий придава хладно, занаятчийско усещане, без камуфлажни пластмаси или чисто декоративни елементи. Седалките с карбонова обвивка, оборудвани с четириточкови колани, са с 3D-отпечатана пяна и са тапицирани с материал, получен от рециклирани състезателни гуми от GT3. Дори таблото е с гланцови текстилни покрития, създадени от синтетична коприна, произведена от бактерии. Вратите са с красиви вложки с подсветка и мотив на карирана флаг, а някои структурни панти и компоненти са умишлено изложени на показ, съчетавайки финеса на концептуалния автомобил с здравината на състезателния автомобил. Въпреки че технически все още е концепция, Mercedes-AMG GT XX е безспорно проект за бъдещо производство. Неговите прецизно проектирани пропорции, революционна технология на задвижването, усъвършенствана батерийна система и ултрабързи възможности за зареждане са решения, които се планира да бъдат внедрени в стандартен модел още през 2026 година. Този автомобил представлява най-смелата досега опитна на AMG да преодолее нарастващата пропаст между традиционните автомобилни ентусиасти, които подкрепят бензиновите V6 и V8 двигатели, и онези, които не виждат алтернатива на електрическото задвижване, с цел да демонстрира, че електрическите автомобили наистина могат да предоставят душата и производителността, изисквани от най-взискателните шофьори.