
Швейцария скри официално проучване, потвърждаващо ползите от електромобилите
преди 9 часа
Швейцарската федерална служба по енергетика (SFOE) се озова в центъра на скандал, след като отказа да публикува резултатите от собственото си проучване, доказващо екологичните ползи от електрическите превозни средства. Проучването, което струва на бюджета около 100 000 швейцарски франка, е проведено от известната аналитична компания Infras по поръчка на SFOE още през 2022 година. Целта на проучването е да се отговори на належащ въпрос: целесъобразно ли е от гледна точка на климатичната политика съществуващите автомобили с двигатели с вътрешно горене да се заменят с електрически превозни средства? Особено внимание е обърнато на това дали е оправдано да се заменят относително нови бензинови или дизелови автомобили, като се вземат предвид екологичните разходи за производство на нови превозни средства. В доклада, представен през есента на 2024 година, отговорът беше ясен: в повече от 90% от случаите преминаването към електрическо превозно средство от същия клас вече позволява значително намаляване на емисиите на CO2, дори като се вземе предвид производството на батерии и използването на електроенергия, която не винаги е „зелена“. Резултатите също потвърждават: колкото повече километри изминава собственикът и колкото по-висок е делът на възобновяемата енергия в региона, толкова по-бързо електрическото превозно средство компенсира своя „въглероден отпечатък“ и започва да оказва положително въздействие върху климата. Вместо да направят тези открития част от официалната политика и комуникации обаче, SFOE решава да „погребе“ доклада. Представителите на отдела заявяват, че „темата е потенциално чувствителна“ и наричат самото проучване „академично“. В коментар ръководителят на отдела за комуникации на отдела казва: „Никой наистина няма да се замисли дали да замени петгодишния си автомобил с двигател с вътрешно горене с електрически автомобил от гледна точка на климата.“ Длъжностното лице също така споменава необходимостта да се избягват „елитарни препоръки“, които биха могли да причинят недоволство сред населението. Решението на SFOE предизвика възмущение сред природозащитниците и някои швейцарски политици. В крайна сметка, именно въз основа на такива научни данни трябва да се формират държавните стратегии за декарбонизация на транспорта. Швейцарското правителство си беше поставило за цел 50% електрически превозни средства в продажбите на нови автомобили тази година, но реалният дял сега е само около 30%. Сега, след като данните бяха укрити, експертите се опасяват, че амбициите на страната за устойчив транспорт биха могли да се сблъскат с допълнителни трудности.