
Какво ще стане, ако Иран затвори Ормузкия проток?
преди 4 часа
Ормузкият проток е ключова морска пътна артерия, която се намира между Оман и Иран и свързва Персийския залив с Оманския и Арабско море. Енергийната информационна администрация на САЩ го определя като "най-важния маршрут за пренос на петрол в света". В най-тясната си част протокът е широк едва 33 километра, което често го прави претоварен и опасен. Огромни количества суров петрол, добиван от държавите от ОПЕК като Саудитска Арабия, ОАЕ, Кувейт и Ирак, преминават през Ормузкия проток, за да достигнат до другите части на света. По данни на консултантската компания Vortexa средно на ден през протока преминават около 20 милиона барела суров петрол, кондензат и други горива. Катар, който е един от най-големите производители на втечнен природен газ в света, също разчита изключително много на трафика през Ормузкия проток за своя износ. Собствениците на кораби са обезпокоени Войната между Израел и Иран, както и последвалата намеса на САЩ, създаде нови притеснения за сигурността на Ормузкия проток. Иран и преди е заплашвал да затвори морския път като ответна мярка на натиска, оказван от Запада. Откакто конфликтът с Израел започна обаче, по морския трафик в района не е имало никакви нападения. Собствениците на кораби сега са обезпокоени - някои затягат мерките за сигурност, а други изобщо отменят планираните си маршрути през протока. Електронните смущения в навигационните системи на търговските кораби са се увеличили през последните дни в района на протока и в целия Персийски залив, съобщават военноморски източници пред "Ройтерс". Те твърдят, че тези смущения оказват влияние върху плавателните съдове, преминаващи през региона. За момента няма изглед за прекратяване на конфликта между Израел, САЩ и Иран , а пазарите са нестабилни. Всяка потенциална блокада на Ормузкия проток и преминаващия през него петрол може да предизвика рязък скок в цените на суровия петрол. Това ще се отрази на износителите на енергия, най-вече в Азия. В същото време тарифите за танкери, превозващи сурови и рафинирани петролни продукти от региона, скочиха през последните дни. Цената на превоза на горива от Близкия изток до Източна Азия се повиши с почти 20% през първите три дни от конфликта, съобщи "Блумбърг". Междувременно тарифите за преноса до Източна Африка скочиха с повече от 40%. Кой ще бъде най-засегнат от прекъсване на доставките? Енергийната информационна администрация на САЩ изчислява, че 82 на сто от суровия петрол и другите горива, които преминават през Ормузкия проток, са насочени към потребители в Азия. Основните дестинации, към които пътува петролът, са Китай, Индия, Япония и Южна Корея. Тези четири държави получават общо около 70% от суровия петрол и кондензат, които минават през ключовия проток. Техните пазари ще бъдат най-сериозно засегнати в случай на прекъсване на доставките. Как би се отразило затварянето на протока на Иран и съседите му? Ако Иран реши да затвори Ормузкия проток, това потенциално може да провокира нов военен удар от САЩ. Пети американски флот, базиран в близкия Бахрейн, е натоварен със задачата да защитава търговското корабоплаване в района. Всяко действие на Иран, което може да наруши преминаването на петрол през протока, навярно ще подкопае и отношенията на Техеран с арабските държави в Персийския залив - като Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства. Иран с много труд подобри отношенията си с тези държави в последните години. Те отправиха критики към Израел за нападението срещу Иран, но ако действията на Техеран нарушат износа им на петрол, тази позиция може лесно да се промени. Освен всичко друго самият Иран разчита много на Ормузкия проток, за да изнася собствения си петрол. Това би направило потенциалното му затваряне контрапродуктивно, смятат експерти. "Икономиката на Иран разчита в голяма степен на необезпокояваното преминаване на стоки и кораби през протока, тъй като износът на петрол от страната е изцяло по море", коментират пред "Ройтерс" анализаторите от JP Morgan Наташа Канева, Пратик Кедиа и Люба Савинова. Според тях ако Иран спре трафика през Ормузкия проток, това ще създаде проблеми между Техеран и единствения купувач на петрола му - Китай. Има ли алтернативи на Ормузкия проток? Арабските държави от Залива в последните години търсят алтернативни маршрути, по които да пренасят петрола си. Саудитска Арабия и ОАЕ изградиха инфраструктура, която им позволява да изнасят част от продуктите си по други маршрути. Саудитска Арабия например използва газопровода "Изток-Запад" с капацитет от пет милиона барела на ден, а ОАЕ разполага с тръбопровод, свързващ нейните сухоземни петролни полета с терминала за износ във Фуджейра, който е разположен на Оманския залив. Според оценките на Енергийната информационна администрация около 2,6 млн. барела суров петрол на ден могат да бъдат използвани за заобикаляне на Ормузкия проток в случай на блокирането му. Автор: Шринавас Мазумдару