
Казахстан затяга правилата за чуждестранните пазари
преди 6 часа
Чуждестранните пазари, работещи в Казахстан, ще бъдат блокирани, ако не се регистрират. Правилата са посочени в новия Данъчен кодекс, който ще бъде приет през идните дни, заяви заместник-министърът на финансите на Република Казахстан Ержан Биржанов в кулоарите на Санктпетербургския международен икономически форум (СПИЕФ). В началото на годината Министерството на търговията и интеграцията на републиката съобщи за оплаквания от граждани относно чуждестранни онлайн търговски платформи, чиито продавачи са извън юрисдикцията на Казахстан. Според депутата Азат Перуашев, поради укриване на ДДС от чуждестранни пазари, бюджетът през 2023 г. е загубил над 60 милиарда тенге (11,6 млн. USD). „Скоро ще приемем нов Данъчен кодекс, който ще въведе понятието „пазар“ и ще предпише задължението за предоставяне на данни на данъчните власти за продавачи и купувачи, за обем. Ще провеждаме онлайн мониторинг. Да, това е нездравословна конкуренция, когато местните [пазари] са тук, регистрирани, а чуждестранните не винаги могат да бъдат регистрирани условно. В Казахстан чуждестранните пазари трябва да преминат условна регистрация. Днес са регистрирани над 100 големи пазари, а някои от тях не са регистрирани. Затова кодексът включва задължение: ако не се спазват уведомленията от данъчните власти, чуждестранните пазари ще бъдат блокирани. Ние сме лоялни към тези, които плащат и са регистрирани, дори условно“, каза Биржанов, говорейки на сесията „Трансгранична електронна търговия: стартиране на нови правила“. Заместник-министърът отбеляза, че през последните четири години обемът на електронната търговия в Казахстан е нараснал 6 пъти, делът на търговията на дребно е бил 14,5%. В близко бъдеще се планира да се увеличи до 20%. Безкасовите плащания съставляват 87%. Страната е приела тригодишна програма за развитие на електронната търговия. Тя включва законодателни инициативи, включително по отношение на предоставянето на помощ на бизнеса, отварянето на логистични центрове. Отразява въпросите за защитата на потребителите, ясно определя правилата за онлайн платформите, отговорностите. Предоставя се подкрепа за пазарите - преференциални субсидии за отваряне на логистични центрове, подкрепа за местни производители.