
Франция и Израел преплетоха щпаги на най-голямото авиационно изложение
преди 9 часа
Тазгодишното издание на Международно авиационно шоу в Париж предизвиква много въпросителни. Причините за това са две - буквално дни преди самолет на Air India катастрофира и загинаха 279 души. В същото време войната Израел-Иран се разпали с нова сила. На всеки две години летище Льо Бурже в североизточната част на Париж се превръща във витрина за аерокосмическата и отбранителната индустрия, като пистата му е осеяна с изтребители, търговски самолети и автономни дронове. Посетителите очакват на тазгодишното издание на най-голямото авиационно търговско изложение в света от 16 до 20 юни да се реализират по-малък на брой сделки от обичайното, отчасти поради смъртоносната катастрофа на Boeing 787 на Air India миналата седмица, а също и защото Boeing сключи огромни сделки по време на неотдавнашното турне на президента на САЩ Доналд Тръмп в Близкия изток. Но конкурентът на Boeing - Airbus, изглежда ще сключи серия от продажби на родна територия, а интересът към отбранителната страна на изложението е висок, тъй като Европа увеличава военните разходи и конфликтът между Израел и Иран ескалира. На 16 юни Airbus получи поръчка за самолети на стойност 3,5 млрд. USD от саудитската компания AviLease, докато избухна дипломатически спор заради решението на Франция да затвори четири израелски щанда за показване на отбранителни оръжия, припомня Daily Sabah. Водещи турски производители, включително Turkish Aerospace Industries (TAI) и Baykar, инвеститорът на световноизвестни дронове, също представят своите най-добри продукти на панаира. Напрежението между традиционните съюзници Франция и Израел се изостри с началото на изложението, когато Париж нареди затварянето на щандовете на основните четири израелски компании, след като те отказаха да премахнат от изложението офанзивни оръжия, включително тези, използвани в Газа. Израелското министерство на отбраната осъди хода като „скандален и безпрецедентен“ и обвини Франция, че се опитва да защити компаниите си от израелската конкуренция. Организаторите на изложението заявиха, че водят разговори, за да се опитат да „намерят благоприятен изход от ситуацията“. Главният изпълнителен директор на Boeing Кели Ортберг и шефът на Commercial Airplanes Стефани Поуп отмениха пътуването си до Париж, а американската компания съкращава графика си на събитието, тъй като се фокусира върху подкрепата на разследването на катастрофата на Air India, която беше първата за модела 787. Airbus използва ситуацията, за да сключи повече сделки. Саудитската лизингова компания AviLease заяви, че е поръчала 30 самолета Airbus A320neo с една пътека и 10 товарни самолета A350 в първата си директна сделка с европейския производител на самолети. Това би струвало около 3,5 млрд. USD, според прогнозните цени на анализаторите Cirium Ascend. Двете компании не посочиха стойност на сделката, която може да се увеличи до 77 самолета, ако AviLease упражни опции за закупуване на още от двата модела. Двама души, запознати с въпроса, заявиха през аг. Reuters, че полската авиокомпания LOT е готова да обяви поръчка за 40 Airbus A220 плюс опции за още 44 самолета. Бразилският Embraer е настоявал усилено за тази сделка, съобщиха източници. Никоя от страните не се съгласи да коментира. Airbus е и фаворит срещу същия производител на самолети за потенциална поръчка на десетки самолети A220 от AirAsia.