
Ново поколение хибриди с ДВГ за Hyundai и Kia
преди ден
Hyundai официално представи ново задвижване, което бележи значителен пробив в хибридната технология на марката и демонстрира ангажимента на корейците към подобряване на енергийната ефективност, динамиката и цялостния комфорт при шофиране. Това ново поколение задвижващи агрегати е насочено към широка гама от модели на Hyundai и Kia и вече премина първия си тест на флагманския кросоувър Palisade, отваряйки перспективата за по-нататъшно широкомащабно внедряване. Уникалността на новата хибридна система се състои в използването на два тягови електродвигателя наведнъж. Един от тях, моторът P1, изпълнява не само ролята на източник на въртящ момент, но и функциите на стартер-генератор. Той, заедно с главния двигател P2, е интегриран в корпуса на шестстепенната автоматична скоростна кутия. Този подход постига няколко ключови предимства: повишена мощност, подобрена горивна ефективност и по-плавна работа на трансмисията. Според производителя новата система, комбинирана с модернизиран 2.5-литров двигател с турбокомпресор, осигурява системна мощност от 334 конски сили и максимален въртящ момент от 460 Нм, което е съответно с 19% и 9% повече от текущата версия на 2.5 T-GDi. В същото време разходът на гориво е намален с почти 45% благодарение на новите принципи за пестене на енергия. Друго инженерно решение, което значително подобрява ефективността, е използването на цикъла на Аткинсън, при който всмукателните клапани се затварят със закъснение. Това намалява действителната компресия, като същевременно запазва геометричните параметри на цилиндрите, позволявайки подобрена ефективност без компромис с динамиката. Ако новият силов тракт се комбинира с по-малък 1.6-литров двигател, икономиите ще бъдат по-малки - приблизително 4%, но въртящият момент ще се увеличи от 367 на 380 Нм, което също е положително развитие. Hyundai представи и набор от помощни технологии, които допълват новата хибридна архитектура. По-специално, говорим за електрическото задвижване на всички колела e-AWD, което е комбинирано със системата за контрол на сцеплението e-VMC 2.0. Тази система осигурява прецизно регулиране на въртящия момент отделно на предния и задния електродвигател, което има положителен ефект както върху управлението, така и върху безопасността при активно маневриране или шофиране по хлъзгави повърхности. Подобренията са засегнали и контрола върху динамиката на каросерията: новата система e-Handling 2.0 позволява по-ефективно потискане на накланянето в завои, e-EHA 2.0 осигурява по-предсказуема реакция по време на аварийно заобикаляне на препятствия, а e-Ride 2.0 намалява вертикалните вибрации на каросерията при неравности, повишавайки общия комфорт на пътниците. С други думи, Hyundai не просто е модернизирал силовия агрегат, но е създал холистична екосистема от следващо поколение активна динамика и безопасност. Сред другите иновации на новата хибридна архитектура заслужава да се отбележи и режимът Stay, който позволява на климатичната и мултимедийната система да се захранват от високоволтовата батерия дори когато двигателят с вътрешно горене е изключен. Това е особено полезно при спиране, изчакване на пътници или къмпинг. Системата поддържа двупосочно зареждане V2L (Vehicle-to-Load), което позволява външните устройства да се захранват директно от автомобила, а също така е оборудвана с „интелигентна“ рекуперация, която автоматично адаптира нивото на спиране в зависимост от пътните условия и стила на шофиране. Според анализаторите появата на такава цялостна хибридна система не само ще бъде технологичен пробив за Hyundai и KIA, но и ще позволи на корейския автомобилен гигант да засили позициите си на световния пазар, където борбата за енергийна ефективност, динамика и намаляване на вредните емисии става все по-остра. Очаква се в близко бъдеще тази силова платформа да започне да се инсталира на други модели на концерна в различни сегменти - от SUV-та до седани и дори миниванове, тъй като гъвкавостта на архитектурата позволява тя да бъде мащабирана за различни нужди и формати на каросерията.