Дискриминационно е да се задължат пешеходците да вдигат ръка на зебра
преди 8 годиниkanal3.bgПешеходците като активни участници в движението имат не само права, а и задължения. Становището на Адвокатската колегия е затова, защото законът се тълкува се различно в различните съдилища. Това каза адвокатът Димитър Марковски в предаването ”Денят на живо” по Канал 3 в коментар на становище на Висшия адвокатски съвет по тълкувателно дело на ВКС, според което пешеходците нямат абсолютно право на пешеходна пътека. Според Веселин Кирев от Гражданска инициатива ”Релсов и обществен транспорт” има риск от създаване на хаос, ако се въведе правилото пешеходецът да пресича с ”вдигнат горен крайник”. ”България за 2015 е на първо място в Европа по загинали по пътищата – 95 души на на 1 милион”, подчерта той. ”Такова решение би дало още повече свобода на хора, които не искат да спазват закона – тези, които карат с превишена скорост и би натоварило пешеходците с отговорност, която не би трябвало да е тяхна”, смята Кирев. ”Преценката за скоростта от пешеходеца е изключително субективна – той няма километраж пред него, а освен това пресичат и различни хора, такива със зрителни и двигателни проблеми, деца, така че влизаме и в дискриминационен режим спрямо определени участници в движението”, каза още Веселин Кирев. ”В закона е записано, че водачът на превозно средство трябва да се движи с такава скорост, че да може да спре или да заобиколи препятствие, появило се на пътя. Това трябва да е и основният принцип и на него да се гради цялото законодателство, а сега се поставя обратното пешеходецът да е по-отговорен”, коментира той. Адвокат Марковски обаче изрази мнение, че задължението пешеходецът да вдига ръка на пешеходна пътека или пък, че няма да има пълно право, докато пресича, няма да отвори кутията на Пандора. ”Шофьорите да се втурнат да дават газ, когато видят, че има пешеходци на пътеката, защото и към настоящия момент законодателят е предвидил по-тежка отговорност за едни шофьор, ако бутне пешеходец на пешеходна пътека”, каза той и добави, че регламентирането на този вид обществени отношения не трябва буди негативна реакция от страна на пешеходците.